Opravičujem se za nekaj uvodnih besed v prvi osebi, a vest o nedavno preminulem francoskem modnem velikanu Pierru Cardinu obuja dva (p)osebna občutka. Prvi je spomin na otroštvo v Londonu, kjer sem kot deklica vsem v družini s škarjami rezala všite etikete v oblačilih, da nas ne bi žulile. Ne vem, kaj me je ustavilo samo pri tistih z bolj imenitno izvezenim napisom Pierre Cardin v ovratnikih očetovih snežno belih srajc. In, moj prvi parfum v življenju je bil Choc de Cardin, ki mi ga je v 80. letih podaril prijatelj David; še vedno miže prepoznam mamljivi vonj po citrusih in sandalovini. Nostalgijo na stran. Z nekaj utrinki se poklanjamo vizionarju 20. stoletja, ki je modni svet v 50., 60. in 70. letih prežemal s futurističnimi oblačili in naprednimi smernicami. Dame in gospodje: Pierre Cardin!
Konec minulega leta se je izteklo skoraj stoletno življenje slovitega francoskega modnega oblikovalca Pierra Cardina. Prepoznaven po vizionarskih mojstrovinah, obenem pa tudi preprostih oblačilih za široke ljudske množice, je zapustil svetu edinstveno modno zapuščino. »Italijan po rodu, Pierre Cardin, ni nikoli pozabil svojega porekla, hkrati pa je brezpogojno ljubil Francijo,« so ob njegovi smrti sporočili javnosti njegovi svojci. Leta 1922 rojen v San Biagiu di Callalta pri Benetkah se je komaj dveletni Pierre z družino preselil v Francijo in odraščal v industrijskem mestu Saint Etienne, v vzhodni regiji. Že kot deček se je navduševal nad kostumografijo in arhitekturo. Še ne polnoleten je v Vichyju opravil pripravništvo za krojača, se preselil v Pariz in leta 1947 začel ustvarjati edinstvene kolekcije za moške pri prestižni znamki Christian Dior. Štiri leta zatem je v francoski prestolnici odprl lastno modno hišo in jo poimenoval Eve. Zgodbo je nadaljeval tri leta kasneje z butikom za moške – Adam.
Iskalec novih poti
Pierre Cardin je bil resnično iskalec novih modnih smeri. Obleke je kreiral tako, kot da bi bile hiše. Med najbolj znanimi je bubble dress, balončkasta obleka – na spodnjem robu jo je spodvil, da se je napela v krožno obliko, in nastala je mehko padajoča krinolina. Dame so bile na mah navdušene. Oboževal je eksperimentiranje in obleke izdeloval iz drugačnih, nenavadnih materialov, kot so polivinil, kovinski obroči, diamanti. Zanj so bile vselej značilne preproste, drzne linije in minimalistične obleke. Rad je imel čisto silhueto in uniseks kroje. Poudarjanje ženske postave ga ni preveč zanimalo, prednost je dajal kratkim oblekam v obliki trapeza, kocke, tulipana ter nanje vpenjal obroče oziroma planete, kot jim je sam dejal.
Vedno korak pred drugimi
Cardin se je zavedal, da samo visoka moda ne bo zadostovala zahtevam novega časa, in zato leta 1959 »izumil« konfekcijo, kar pa seveda ni bilo preveč po godu kolegom iz visoke mode. Sklenil je, da bo za promoviranje svoje mode ustanovil kar lasten kozmos. Nastal je oblikovalski inštitut Espace Cardin. V njem je poleg veličastnih modnih revij prirejal koncerte, zabave, gledališke predstave. Bil je prvi francoski oblikovalec, ki je svoje stvaritve prodal Japoncem in z njimi celo prodrl v komunistično Kitajsko.
Leta 1991 je v Moskvi, na Rdečem trgu, priredil spektakularno modno revijo in še in še. »Oblačenje je mnogo bolj pomembno, kot nas skušajo prepričati nekateri dvomljivci; oblačenje ni zgolj zaščita telesa, temveč določa dobo, v kateri živimo, civilizacijo in kulturo,« je bil odločno prepričan karizmatični Pierre Cardin. Kot častni član je bil sprejet v katedralo nesmrtnih – francosko akademijo znanosti in umetnosti, ki velja za najbolj prestižno kulturno institucijo v Franciji.
Gledal je naprej
Pierre Cardin je oblačil znane igralke in modne ikone, kot so Brigitte Bardot, Jackie Kennedy, Mia Farrow, Elizabeth Taylor, ter svojo muzo, francosko igralko Jeanne Moreau, ki jo je ljubil in zanjo med drugim oblikoval oblačila za film z naslovom Nevesta, ki je nosila črnino. Kasneje je obžaloval, da se nista poročila, čeprav je v modnem pogledu zavračal nostalgijo in vedno gledal naprej.
Ko je skupina The Beatles v 60. letih prodirala med svetovne zvezde, jih je Cardin oblekel v klasične, do vratu zapete moške obleke, s kravatami, skritimi v suknjiče, in vnovič – zmagal. Poleg oblek je svoj podpis natisnil tudi na modne dodatke, parfume, letalo, notranjost avtomobilov, kose pohištva, pisala, ure ... Zagotovo ni imena, ki bi se pojavilo na toliko dizajnerskih izdelkih kot njegovo. Nekoč je povedal: »Moje ime je pomembnejše od mene samega.«
Onaplus.si lahko sledite tudi na Facebooku: