Ob prepirih glede nevarnosti novega koronavirusa, ki se na spletu in v slovenski javnosti bijejo že nekaj tednov, se inteligenten in razgledan posameznik trudi ostati resen. Nekatere teorije so tako iz trte izvite, da bi se jim najraje smejal, druge bi te iz obupa, kako daleč je prišla naša družba, najraje pahnile v jok, spet tretje pa preprosto ne smejo ostati brez replike, ker razkrivajo tako nevaren odnos do človeka, da bi nas moralo biti ob tem vse pošteno strah. 

Me prav zanima, kaj bi se zgodilo, če bi bila situacija obratna, če bi izbruhnil virus, ki bi smrtno najbolj ogrožal sebičnost. Bi tudi takrat v nebo vpili »dol z maskami« in »okrepite se in prebolite«? 

Govorim o epizodi oddaje Tarča, ki je bila na sporedu 24. septembra, z naslovom Analiza ukrepov ob 2. valu epidemije. Gledalci smo lahko bili priča oči odpirajočemu govoru Matjaža Figlja, specialista interne medicine iz splošne bolnišnice dr. Franca Derganca Nova Gorica in vodje oddelka za paliativno oskrbo. Takole je argumentiral, zakaj preventivni ukrepi, s katerimi pred širjenjem okužbe ščitimo šibkejše med nami (tudi starostnike in osebe s kroničnimi boleznimi), po njegovem niso potrebni. 


»Kar se tiče starostnikov, lahko trdim kot strokovnjak za paliativno oskrbo, za to zadnje življenjsko obdobje, da se je v njem treba odločiti med dvema možnostma: ali bomo starostnikom ponudili udobje, ali se bomo borili za podaljševanje življenja. Boriti se za podaljševanje življenja je nesmisel, ker ga ne znamo,« trdi Figelj in zaključi: »Saj ti starostniki bi tudi sicer zelo kmalu umrli. Jaz sem prepričan, da na koncu leta ne bo velike razlike, ker bi ti tudi brez covida umrli. Odločiti se moramo.« Pazite to, strokovnjak za paliativno oskrbo nas nagovarja, da se je tako ali tako brez zveze boriti za življenja starejših, saj so z eno nogo že v grobu. Zakaj ne začnemo z isto logiko že pri mlajših, recimo žrtvah hudih nesreč, rekoč: »Ali bodo invalidi in breme zdravstvu, ali pa jih kar pustimo umreti, slej ko prej jih vendarle čaka taka usoda.« 

Pa da smo si na jasnem, smrt je neizbežna, za vsakega izmed nas, še nihče ji ni ubežal, jo prelisičil, znanost pa še tudi ni iznašla načina, da bi ljudje v duhu in telesu živeli večno, čeprav, lahko se strinjamo, da so napredki v medicini v zadnjem stoletju neverjetno podaljšali življenjsko dobo človeka. Ampak, prosim, iskreno mi povejte, bi si vi na stara leta želeli ob sebi zdravnika, ki vam bo rekel: »Odločite se, ali boste umrli danes, ali se še malo ukvarjamo z vami.« Zakaj se nam potem zdi tako aboten ameriški zdravstveni sistem, ki nad tabo, če nimaš denarja, dvigne roke in te pusti dobesedno izkrvaveti pred vrati bolnišnice? Ali ne gre tukaj za enaka moralna vprašanja? 

Foto: FamVeld/Shutterstock


Ob poslušanju Figljevih besed in opazovanju njegovega hladnokrvnega izraza na obrazu ter osuplosti ostalih gostov v studiu me je zmrazilo v dno duše. Svoje besede je strokovnjak paliativne oskrbe skušal podkrepiti z makiavelističnim argumentom, da cilj posvečuje (opravičuje) sredstva, a v razvitih družbah, ki spoštujejo človekove pravice, ta nima kaj iskati. Upam, da večina med nami še vedno verjame, da je vsako človeško življenje vredno enako, pa naj gre za dojenčka, mladega človeka ali ostarelega. Kdo je tisti bog v belem, ki lahko sodi, da si nekdo pri 80-ih ne zasluži več živeti in ga lahko zato vržemo pod koronabus? 

No, pred takšno vprašanje, bi nas radi glasni posamezniki, zelo priljubljeni na družbenih omrežjih, postavili zdaj. Upam, da se ne bo enako zgodilo, ko boste vi enkrat stari in odvisni od pomoči drugih (mimogrede, prav danes obeležujemo mednarodni dan starejših). Lahko je pametovati, ko prekipevaš od življenjske energije, ko prehlad preboliš stoje, ko je domnevno tvoj imunski sistem tako močan, da mu ni kos nobena bolezen (ta argument je skregan z dejstvi, tudi pri covidu-19 smo videli, da so hudo zbolevali mladi brez kakršnekoli kronične bolezni ali slabega zdravja, virus pa je na njihovem telesu pustil težke posledice). Me prav zanima, kaj bi se zgodilo, če bi bila situacija obratna, če bi izbruhnil virus, ki bi smrtno najbolj ogrožal sebičnost. Bi tudi takrat v nebo vpili »dol z maskami« in »okrepite se in prebolite«? 

Boste v iskanju lastne svobode kratili svobodo drugih? Vsa naša dejanja nosijo posledice, za katere smo in moramo biti odgovorni. Ste jih pripravljeni nositi? 

Tisti, ki so preboleli covid-19, vam bodo povedali (kot je povedal tudi gost v tej epizodi Tarče dr. Adolf Lukanović, nekdanji strokovni direktor Ginekološke klinike UKC Ljubljana, ki je bil po okužbi z virusom kar dva meseca v umetni komi, odpovedali so mu tudi nekateri organi, preživel pa je zaradi strokovnosti zdravniških kolegov), da so problematiziranja, ali virus sploh obstaja in ali je nevaren, čisti nesmisel. Seveda obstaja, tukaj in zdaj je med nami, če se ne strinjate, pa lahko s svojim pišmeuhovskim vedenjem še naprej tvegate, da postanete sami sebi testni zajček in se pridružite seznamu žrtev virusa. 

A ob tem se ne slepite, da je to vaša pravica, zelo velika verjetnost je, da boste zaradi neupoštevanja higienskih ukrepov s covidom-19 (ali katerim drugim sezonskim virusom) okužili še koga, in takrat boste v iskanju lastne svobode kratili svobodo drugih. Razmislite, ali vam bodo za to hvaležni. Bi bili vi? Vsa naša dejanja nosijo posledice, za katere smo in moramo biti odgovorni. Ste jih pripravljeni nositi?