Področje uokvirjanja se je v nekaj desetletjih precej spremenilo. V nekdanji Jugoslaviji je bilo na voljo le trideset različnih letvic za okvirje, Jančarjeva Galerija Okvir v knežjem mestu pa jih danes ponuja več kot tisoč. Tudi materiali, ki jih uporabljajo, so vedno bolj napredni, od eksotičnih kombinacij lesa do antirefleksnega stekla, ki predmet v okvirju zaščiti pred UV-žarki. A zakaj sploh uokvirjati umetnine? Razlogov je veliko, meni mojster Jančar.
Emil Jančar je bil v Celju prvi obrtnik, ki se je ukvarjal izključno z uokvirjanjem, do tedaj so to postransko počeli steklarji, katerih najbolj dobičkonosna storitev je bila zastekljevanje oken, zato so se umetniških naročil precej otepali. A zaščititi dragoceno umetnino, ji z okvirjem vdihniti novo življenje, je pomembno poslanstvo, ki se ga uokvirjevalci zavedajo že stoletja. Čeprav danes veliko ljudi kupi že sestavljen najcenejši okvir v kateri izmed pohištvenih trgovin, izurjenemu očesu ne uide vrednost skrbno izbranega in po meri izdelanega. Umetnino zavaruje pred škodljivimi vplivi okolja (zrak, vlaga, UV-žarki), jo oplemeniti (s pravim okvirjem je umetniško delo vredno še več) in navsezadnje narekuje njen slog. »Ljudje, ki se selijo v novo domovanje, so velikokrat v precepu, katere umetnine lahko sploh prenesejo v prostor. Skrbi jih, da se ne bodo ujele z novim pohištvom. A vsako delo lahko uokvirimo tako, da dobi svežo podobo, naj bo ta sodobna, minimalistična, starinska ali dekadentna,« pove Jančar. Trendi okvirjev namreč sledijo smernicam notranjega oblikovanja, nič čudnega ni, da že nekaj let kraljujejo čiste, škatlaste linije, belina in vedno manj okraskov.
Uokvirjeno darilo
Ko je Jančar pričenjal svojo obrt, se je kmalu zgodila osamosvojitev Slovenije in napovedovali so mu težke čase. A z razpadom Jugoslavije se je odprl trg za uokvirjanje, Titove slike so romale s sten, ustanavljala so se podjetja in naročala okvirje za vsa mogoča priznanja in plakete. Tudi umetnost je bila takrat dosti bolj cenjena in ljudje so umetniška dela radi podarjali ob posebnih priložnostih. Jančar je prepričan, da je dobro uokvirjena umetnina še vedno lepo darilo, trajen spomin, ki brez besed pripoveduje zgodbo, vsakič ko jo uzreš na steni, prostoru, v katerega jo postavi lastnik, pa vdihne življenje. Ste že kdaj opazili, kako žalostno odmevajo prazne stene?
Od Diorjeve rute do poročnih šopkov
Okvirja pa si ne zaslužijo samo umetniška dela. Jančar nam zaupa, da je uokviril že toliko različnih predmetov, da ga nič več ne preseneti. Od starih krožnikov, posušenih poročnih šopkov, prvih otroških copatkov in športnih dresov do nekoliko bolj bizarnih nagačenih kač in pravih suhih klobas. Najbolj nenavadna stvar, ki mu jo je nekoč v delavnico prinesel naročnik, pa je bil vibrator. Šlo je za šaljivo darilo in ja, tudi to so profesionalno uokvirili. A še bolj kot predmeti, ki jih ljudje želijo ohraniti v večnem spominu, so fascinantne tehnike, ki jih za to uporablja Jančar. Prisega na to, da se predmeta, pa naj bo Diorjeva svilena ruta ali suha salama, pri uokvirjanju nikakor ne poškoduje. Če ga stranka želi čez nekaj časa vzeti iz okvirja, mora biti predmet nedotaknjen. Navsezadnje je to vrlina, po kateri boste spoznali mojstrskega uokvirjevalca.
Vsako sliko lahko z okvirjem še izboljšamo
In zakaj sploh investirati v dober okvir? Okvir je kot obleka. Če greste na gala ples, se boste drugače oblekli kot za sprehod v naravi, v vsakem primeru pa vam morajo oblačila pristajati. Enako je z okvirjem in sliko, prvi se mora skladati z drugo pa tudi z okoljem, kamor bomo umetnino postavili. Zato se Jančar s strankami veliko pogovarja, postavlja jim precej vprašanj o tem, kam bodo sliko obesili, kakšno pohištvo imajo doma, kateri slog jim je blizu. Ni vse samo v umetnini. »Vsako sliko lahko z okvirjem še izboljšamo, lahko pa jo tudi pokvarimo,« pove Jančar, zato je treba biti res pozoren na vse dejavnike, od okusa naročnika do prostora, kjer bo visela. »Več informacij dobim, boljši okvir bomo skupaj izbrali, in ljudje so nato res navdušeni, kako se končni izdelek poda v njihov dom. To je bila zame vedno najboljša reklama, ko so zadovoljne stranke priporočile mojo obrt drugim,« je prepričan.
Zlato, prestiž in ogledala
Velikokrat pa so že okvirji umetnine, zlasti starinski, takšni, ki so bili rezbarjeni iz enega kosa lesa ter pozlačeni s pravim zlatom. Te je vredno restavrirati, v celjski Galeriji Okvir jih radovedno oko obiskovalca opazi kar nekaj. Tudi samostojno visijo na steni, in če ste drzni, si lahko v svojem domu privoščite kaj podobnega. Okvir je prav tako glavna zvezda pri ogledalih, ki jih Jančar izdeluje po meri. Za ogledala so primernejši širši in bolj bogati okvirji, saj je, drugače od umetnin, povsem dobrodošlo, da se vsa pozornost ustavi na njih.
Nevidno steklo
V Galeriji Okvir lahko izbirate med več kot tisoč profili letvic, ki v kombinacijami z različnimi paspartuji (bombažni okrasni papir med sliko in okvirjem) pomenijo nešteto čudovitih okvirjev, tako da se za vsak predmet ali umetnino najde prava »obleka«. Lahko si privoščite tudi zaščitno antirefleksno steklo s posebno UV-zaščito, ki ga uporabljajo najboljši muzeji po svetu, in ni zanimivo le za opazovalca, saj se od njega svetloba bistveno manj odbija in blešči, tako da je steklo skoraj nevidno, ampak predvsem ščiti umetniško delo pred UV-žarki, ki lahko sicer skrajšajo življenjsko dobo umetnine. To je zlasti dobra izbira za sodobne ambiente, ki imajo bistveno več naravne svetlobe kot nekoč. Če niste prepričani, kam obesiti končni izdelek, pa bo Jančar tudi to storil namesto vas in umetnini našel pravi prostor v vašem domu.
Onaplus.si lahko sledite tudi na Facebooku: