Zakaj pletenine? Kdo vas je navdušil zanje in vas naučil plesti ter kdaj?

Od nekdaj me je fasciniralo, da lahko iz ene same niti nastane oblačilo, ter najrazličnejše vezave, ki vplivajo na celostno in končno podobo oblačila. Zgradbo in uporabnost pletenin sem zmeraj bolj razumela kot tkanine; zame so bile neskončen navdih in izziv. So specifično področje, ki ga lahko oblikovalec raziskuje ter se pri tem vedno znova o pleteninah veliko uči. Vse to najbolj predstavlja mene kot osebo in zato so pletenine moj medij oblikovanja. Z njimi se najlaže izrazim kot oblikovalka. Že od otroštva sem občudovala pletena oblačila in dodatke, ki sem jih dobila v dar od staršev. Za ročna dela na splošno me je navdušila mami, ko je začela kvačkati oblačila za moje in prijateljičine barbike. Plesti in kvačkati sem se pa morala naučiti sama, ker sem levičarka, mami pa desničarka in mi zato ni mogla pomagati. V veliko pomoč so mi bile knjige, trda volja in ljubezen do pletenja. Tudi strojnega pletenja sem se priučila sama.

Plesti in kvačkati sem se morala naučiti sama, ker sem levičarka, mami pa desničarka in mi zato ni mogla pomagati. V veliko pomoč so mi bile knjige, trda volja in ljubezen do pletenja. Tudi strojnega pletenja sem se priučila sama. 

Komu ste namenili svoj prvi »resnejši« kos?

Posebni gospe, ki je naročila ročno kvačkan pulover v najbolj pisani in raznoliki kombinaciji. Po toliko letih ga še vedno ponosno nosi. Upam, da še kdaj dobim takšno naročilo.

Nam zaupate svojo posebnost pletenja, menda radi kombinirate različno uporabo vezav in materialov?

Pravzaprav mojemu načinu pletenja ne bi rekla, da je posebno, saj je dosti pletenin svetovnih modnih hiš, ki so oblikovane s kombinacijo različnih vezav. Morda je moja edina posebnost, da kombiniram veliko barv in vzorcev, ki na prvi pogled ne gredo skupaj, a na koncu odlično izpadejo. Je pa res, da z vsakim novim izdelkom poskušam iti korak dlje in se trudim, da ga napletem v vezavi ali tehniki, ki je še nisem poskusila na svojem stroju ali industrijskem. Tako se razvijam v poznavanju tehnologije pletenja in oblikovanja. Različne materiale skušam kombinirati, kolikor se le da.



Kako poteka vaše pletenje?

Najprej narišem skico – vzorec, določim tehniko pletenja in kupim prejo. Sledi moj najljubši del, pletenje poskusnih kosov. Tu pravzaprav vidim, ali sem narobe izračunala razmerje vzorca, premalo ali preveč dodala niti in tudi koliko se krči vzorec, ter najbolj pomembno, ali je preja primerna za izdelek, ki ga mislim plesti. Ta proces pletenja poskusnih vzorcev je najdaljši in zahteva veliko truda, a meni je najbolj v izziv in veselje. Rada pa bi poudarila, da si vedno zapišem vsak korak, napake, ki jih naredim, in rešitve. Zapiski so ključen del pletenja. Ko končno dobim pravilno razmerje in videz poskusnega vzorca za izdelek, se lotim pletenja v razmerju 1 : 1.

Od kod se pojavi navdih?

Od nikoder in od vsepovsod.

Se pri ustvarjanju ozirate tudi na modne smernice? Letos se zdi, da je pletenin v izobilju.

Ponavadi se ne oziram na modne smernice, a včasih se zgodi, da oblikovalec nevede pade v trenutno zapoved. Kot to, da je letos pletenin v obilju. Zame bodo vedno aktualne, tudi ko ne bodo v ospredju kot zadnje leto.


Foto: Katarina Radovic


Kaj menite o zapovedi, naj pulover zatlačimo za pas hlač ali krila?

Osebno ne mislim, da trendi kar koli zapovedujejo. Doživljam jih bolj kot nove ideje, ki nas navdihujejo, kako lahko kombiniramo oblačila in ustvarjamo svoje nove videze/podobe. Zato dopuščam tudi to možnost nošenja puloverja.

Katere barve pletenin so aktualne in kateri odtenek je vam najljubši?

Aktualne so vse barve, se pa da opaziti veliko neonskih odtenkov. Meni osebno so ljubi vsi odtenki vseh barv.

Pletete tudi po meri?

Trenutno še ne.

Kakšen slog pravzaprav izraža vaša kolekcija za letošnjo jesen in zimo?

Dovoljuje mešanje različnih slogov oblačenja zaradi svoje barvne pestrosti in raznovrstnosti vzorcev, kar je tudi njena značilnost.



Kaj pa ko pride pomlad – so pletenine tudi za takrat?

Seveda! Pletenine so tudi za poletje.

Kaj ste nazadnje spletli zase?

Ročno pleten pulover iz naravne mešanice merino moher volne, ki mi jo je prinesel oče iz Nove Zelandije.

Bi uvedli v šole obvezna ročna dela, med katerimi je seveda tudi pletenje, in zakaj?

Ne ravno nujno kot obvezno, bolj kot izbirno. Na splošno bi lahko otrokom predstavili lepoto ročnih del, med drugim pletenje. Tudi če bil odziv majhen, bi pouk vseeno potekal, kajti zadostuje samo en otrok, ki ga to zanima in ki mu je ponujena možnost, da ga nekdo uči. Mislim, da bi se bilo treba posvetiti tistim, ki jih zanima to delo. Nujno bi bilo, da so v take dejavnosti vključeni ljudje, ki brez težav pomagajo otrokom, se jim posvetijo, jim pokažejo še druge možnosti pletenja in kvačkanja, jim razširijo obzorja in jih navdušijo. Govorim iz lastnih izkušenj, ker sama nikoli nisem imela v šolah pozitivne izkušnje z učenjem pletenja. Dosti učiteljev se je ustrašilo, ker sem bila levičarka. Če bi naredili dober program na šolah, zbrali ljudi, ki imajo že veliko izkušenj s pletenjem in kvačkanjem ter so ustvarjalni, bi mogoče pridobili tudi več otrok, ki bi se navdušili in s tem ohranjali kulturo ročnih del. V prihodnosti bi bil to lahko tudi njihov poklic, v katerem bi uživali tako, kot uživam jaz.