Nekaj je »živeti« v avtomobilu, nekaj povsem drugega pa oditi nekam v dokaj luksuznem avtodomu za 14 dni ali tri tedne. Opažate porast v številu ljudi, ki se odločijo za tovrstni dopust? 

Najprej razčistimo, kaj pomeni luksuz. V primeru avtodoma je to nedvomno neodvisnost od okolice; to je resnična svoboda. Ta nas vleče na pot, polni srce in baterije. Avtodomarska tradicija se je pri nas začela nekje ob prelomu tisočletja; prej so bili avtodomi domena zanesenjakov, ne širših množic, te so prisegale na počitniško prikolico v jadranskih kampih. Leta 2001 je bil ustanovljen klub ljubiteljev karavaninga, CCS, leto zatem je začela izhajati specializirana revija. Od takrat je šlo samo navzgor. O aktualnem porastu torej ne morem govoriti, opažamo ga namreč (z manjšimi padci) zadnjih 15 let in več. Je pa res, da je povpraševanje v letošnjem letu resnično veliko, tako za najem kot za nakup vozil. 


Pri nakupu novega na hibe in napake ni treba biti posebno pozoren, pri rabljenem pa moramo biti bolj previdni: temeljito je treba pregledati delovanje pogonskega sklopa, bivalne nadgradnje in delovanje vgrajene opreme. Avtodom je živ organizem; vgrajena oprema ni imuna proti napakam in okvaram. Nekatere odpravimo zlahka in poceni, druge zahtevajo več denarja in časa.


Zakaj je vam in vaši družini tak način počitnikovanja všeč? 

Naš zadnji t. i. šotorski dopust pred dvanajstimi leti je bil poln dežja, vetra in slabega vremena. Takoj po vrnitvi je padla ideja, da si omislimo avtodom. Seveda ne novega, temveč deset let starega, ki je potreboval nežno roko in veliko vzdrževanja. A imel je vse, kar imajo veliki, in še danes nam ostaja v lepem spominu. Kot velikemu ljubitelju narave in kampiranja mi preskok pod trdo streho ni delal pretiranih težav, je pa res, da je razlika med kampiranjem in karavaningom velika. V miselnosti, še bolj pa v izbiri ciljev. Redko kateri šotorist se odloči za vikend potepe, avtodomarjev, ki so aktivni tudi za konce tedna, pa je zelo veliko. Tudi pozimi, ko ima avtodom še poseben čar. 

Ljudje se radi postavljamo z materialnimi dobrinami. Najbrž je podobno tudi pri avtodomih, katerih cene so resnično zelo različne. 

Kot povsod je tudi med avtodomarji zagotovo določen del ljudi, ki jim je pomemben status. A raje bi rekel, da je vsak avtodom odličen za potepe – ne gre namreč za postavljaštvo, temveč za to, kje si in s kom si. Zakaj bi si človek nakopal dolgoletni kredit, če pa so sončni zahodi enako lepi v avtodomu za nekaj sto tisočakov kot v starejšem, ki stane manj kot deset jurjev? 



V zadnjih letih se pojavlja veliko starejših, ki se odločijo za nakup avtodoma in preživetje dobršnega dela leta zdoma; če se le da, nekje, kjer je topleje, kot je pozimi v Sloveniji. Kakšnemu trendu smo priča? 

Takšnemu, ki je v tujini prisoten že desetletja. Veliko starejših ljudi iz zahodne Evrope namreč zime preživlja na jugu celine, v Španiji ali na Portugalskem, zelo veliko v Maroku. S tem tako rekoč preskočijo zimo. Zadnja leta se tudi pri nas že najdejo posamezni pari, ki sledijo tej praksi. Roko na srce – tudi meni se zdi ideja nadvse mamljiva, četudi sem velik ljubitelj snega. Le kdo ne bi želel imeti vse leto pomladi? 



Recimo, da imava v mislih par ali družino z majhnimi otroki, ki si želi kupiti star avtodom. Ne vedo, kje začeti. Katere so začetniške napake ljudi, ki se odločijo za nakup prvega avtodoma? 

Preden se odločimo za nakup avtodoma, je pametno vozilo najprej najeti za konec tedna. Tako se bomo prepričali, ali nam ta življenjski slog sploh ustreza, in se spoznali z osnovami karavaninga.  Začetniških napak ni, gre le za nabiranje izkušenj, bolečih in manj bolečih, s katerimi si začinimo prve mesece in leta. Glede na to, da je ponudba novih in rabljenih avtodomov v Sloveniji bogata, je treba največ pozornosti nameniti namenu uporabe. Bomo z avtodomom potovali vsak prosti trenutek? Koliko nas bo potovalo z njim? Kam se bomo z njim vozili? Tudi med tednom? Koliko denarja smo pripravljeni odšteti? Na podlagi tega se odločimo za obliko vozila: avtodom s spalnim nadstreškom (alkoven), polintegrirec, integrirec, predelani kombi (van). Seveda svoje odigra tudi proračun – če imamo denarja dovolj, že na začetku kupimo novo vozilo, če smo omejeni s financami, kupimo rabljenega. Ker avtodoma ne kupujemo za to, da bi z njim jezili soseda (kot je to pri avtomobilih), se za znamko in obliko odločimo glede na svoje potrebe. Pri nakupu novega na hibe in napake ni treba biti posebno pozoren, pri rabljenem pa moramo biti bolj previdni: temeljito je treba pregledati delovanje pogonskega sklopa, bivalne nadgradnje in delovanje vgrajene opreme. Avtodom je živ organizem; vgrajena oprema ni imuna proti napakam in okvaram. Nekatere odpravimo zlahka in poceni, druge zahtevajo več denarja in časa. Zanemarjeno vozilo ponavadi priča o slabem odnosu do njega, s tem pa tudi o slabem vzdrževanju. Na koncu še nasvet: čeprav si z nakupom avtodoma tako rekoč kupimo življenjski slog in svobodo, se pri tem ne smemo vdati čustvom. Odločimo se za vozilo, ki nam ustreza po namenu in finančnih zmožnostih.