Na dan, ko je predsednik DZ razpisal datum predsedniških volitev, ste za Delo dejali, da je letošnja predsedniška tekma resničnostni šov, le brez psihologov in režiserjev. Spopad zabavljačev torej?

Pa sem to res rekla. Ne morem zanikati niti se opravičevati. Demokracija je glede tega res širokogrudna in brezmejna, kandidaturo lahko napove vsakdo. Sami si krojimo svojo usodo in že kandidati bodo ogledalo našega naroda.

Instagram je v Sloveniji v zadnjem letu najhitreje rastoče družbeno omrežje, ima že 250.000 uporabnikov, največ mladih, do 24. leta. Samo še na volišče bodo morali priti, dokler nimamo možnosti e-volitev, kar bi letos znalo imeti pomemben, če ne celo odločilen vpliv. Družbena omrežja Pahor res obvlada, to je nesporno dejstvo. 

V tekmi za predsednika bo zdajšnji predsednik imel družbo; ob estradnikih še diplomata, župana in predsednico NSi Ljudmilo Novak. O priljubljenosti Boruta Pahorja ni dvoma, zato – ali je priljubljenost premagljiva?

Zelo dobro vprašanje. Borut Pahor je izjemno priljubljen. To je trditev, ki temelji na večkrat preverjenih in objektivnih, tudi kontinuiranih podatkih, pridobljenih v daljšem času. Njegovo delo med vsemi slovenskimi politiki, ki se vrtijo na domačem političnem pragu in v Bruslju, tudi v Medianinih raziskavah ocenjuje javnost z najvišjo oceno. S priljubljenostjo si je pridobil že sedanji prostor v predsedniški palači. In še jo utrjuje. Če se prav spomnim, je bila oddaja Na žaru, v kateri je nastopal, najbolj gledana, če ni presegel celo Prevca v Planici. Priljubljenosti se ne da prijeti, je neotipljiva, temelji na čustvenem odnosu, ki presega meje racionalnega in je tudi zato težko premagljiva. Še dobro, da sta poleg estradnikov napovedala kandidaturo tudi predsednica NSi in župan Kamnika. Le zato sploh lahko govorimo o pravi predsedniški tekmi. Sta pa eden in drugi za zdaj še manj priljubljena. Sam s sabo Pahor tekmuje že najmanj ves mandat, zdi pa se, da bi mu več pomenila zmaga v tekmi še z drugimi. 



Kampanja se bo uradno začela mesec pred volitvami, a za aktualnega šefa države, tako je celo sam dejal ob priložnosti, ko je bil v enem samem dnevu predsednik, kajakaš, tabornik in sladoledar, se nikoli ni končala. Bodo v predsedniški kampanji sploh odigrala kakšno vlogo predvolilna srečanja ali bodo odločile aktivnosti na terenu?

Borut Pahor je kampanjo nadaljeval na večer zmage na zadnjih volitvah. Ne samo latentno, temveč jo ves čas manifestira. Prizadevno, stalno, nepretrgano, vztrajno, on osebno, ne samo »na papirju«, v resničnem življenju, med resničnimi ljudmi, potencialnimi volivci in volivkami. Vrhunski športniki si redko določijo za cilj eno samo svetovno prvenstvo ali ene olimpijske igre in vidi se, da ima Borut Pahor kondicije še za en pokal na slovenskem državnem prvenstvu. Še en skok na trg izdelkov in storitev ali vzporednica s predvsem zadnjimi ameriškimi in francoskimi volitvami, odkar se vse bolj govori o t. i. mikrotargetingu. Stisk roke, trepljaj po rami, pogled iz oči v oči, kaj šele Pahorjeva kapljica potu na volivki ali volivcu v Sloveniji! Učinkovitosti vseh teh točk stika bi si želele vse blagovne znamke in predsedniški kandidati na drugih trgih, ampak so preprosto preveliki, volilne baze pa preštevilne, da bi se lahko srečali z vsakim posebej, kar je v Sloveniji malodane izvedljivo. Predvolilna srečanja bi znala koristiti ali škoditi vsem kandidatom enako, Pahorjeve aktivnosti na terenu pa so nenadomestljive, četudi bi si še zdaj kdo zamislil »čezdrninstrn« ali »goridolinaokoli«.

Zdi se, kot da bi Pahor zasnoval in vzpostavil ponarodelo vlogo predsednika, v kateri se počuti odlično in zato s to svojo avtentičnostjo prepriča in pridobiva volivce, da volijo predvsem Pahorja, ne toliko predsednika. Predsednik tako dobro igra Pahorja, da ga je res težko preseči. 

Pomembno vlogo v komunikaciji med ljudmi in politiki imajo družbena omrežja. A kaj ko je Borut Pahor nesporni kralj instagrama.

In ta krona mu ni padla z neba, sam s svojo ekipo si jo je pridelal, prifotografiral in prisnel. Večinoma vsi mediji pa ste mu jo nadeli, tako tisti, ki o tem poročajo porogljivo, kot oni, ki prenašajo objave prizanesljivo ali privoščljivo. Instagram je v Sloveniji v zadnjem letu najhitreje rastoče družbeno omrežje, ima že 250.000 uporabnikov, največ mladih, do 24. leta. Samo še na volišče bodo morali priti, dokler nimamo možnosti e-volitev, kar bi letos znalo imeti pomemben, če ne celo odločilen vpliv. Družbena omrežja Pahor res obvlada, to je nesporno dejstvo. Po drugi strani pa ima »Miška« trikrat več ogledov kot njegovo opravičilo. In ponavljam, revije, časniki, radio in televizija ste pomembno in značilno povečali doseg. Spletni mediji so dvosmeren kanal, klasični so večinoma enosmeren, občinstvo nima možnosti neposrednega odziva, všečkanja, komentiranja, povezovanja. Spletni mediji dejansko pomenijo revolucijo, so revolucija sami po sebi. Pripisujejo jim celo tolikšno moč, da so zanetili ljudske revolucije in omogočili zmage nekaterim sedanjim predsednikom.



Kakšna pričakovanja imamo do predsednika? Zdi se, da volivcev nič ne moti, če je njihov predsednik občasno tudi gasilec. Kaj porečete na to?

Volivcem je pri Pahorju zelo všeč, da je človeški, ljudski, preprost, prijazen, odprt, dobrega videza, da zna navezovati stike z ljudmi. Hkrati taiste volivce moti, da opravlja dela, ki niso primerna za predsednika države, se ne vede primerno vlogi predsednika, se preveč izpostavlja in fotografira, je premalo angažiran, se smeši in podobno. Zdi se, kot da bi Pahor zasnoval in vzpostavil ponarodelo vlogo predsednika, v kateri se počuti odlično in zato s to svojo avtentičnostjo prepriča in pridobiva volivce, da volijo predvsem Pahorja, ne toliko predsednika. Predsednik tako dobro igra Pahorja, da ga je res težko preseči.

Ljudmila Novak si v času svoje politične aktivnosti ni prizadevala za priljubljenost, vsaj zdi se tako, ampak bolj za preudarne, tehtne, argumentirane izjave in nastope, ki bolj zadenejo razum kot čustva. Zdaj bi morala preprosto najti povedi in obljube, ki jih ljudje želijo slišati. 

Kako resno možnost ima proti aktualnemu predsedniku lahko ženska? Mu Ljudmila Novak utegne odvzeti bolj desno volilno bazo, lahko predsednica NSi pričakuje resno podporo žensk?

Vsaka ženska ima lahko možnost, redka ženska, če ni tudi love brand, pa ima ta hip resno možnost. Ljudmila Novak bi bila lahko predsednica, ne more pa biti Borut Pahor. Predsednica NSi seveda lahko pričakuje volilno podporo svoje strankarske baze in volivcev drugih manjših desnih strank, medtem ko bi se lahko volivci največje opozicijske stranke nekako enakomerno porazdelili med oba ali celo v korist Pahorja, če se bo nadaljevala retorika zadnjih dni. Ženske iz njenih vrst bodo z njo do konca in naprej, ampak kaj ko imajo ženske na sredini in levici doslej raje Pahorja. Ljudmila Novak si v času svoje politične aktivnosti ni prizadevala za priljubljenost, vsaj zdi se tako, ampak bolj za preudarne, tehtne, argumentirane izjave in nastope, ki bolj zadenejo razum kot čustva. Zdaj bi morala preprosto najti povedi in obljube, ki jih ljudje želijo slišati.